PERBANDINGAN ETIKA TIMUR DAN BARAT
Definisi
Moral
Daripada perkataan Greek: mores; Suatu cara perlakuan yang
telah menjadi adat kebiasaan sesuatu kumpulan manusia kerana telah diterima dan
dipersetujui bersama oleh kumpulan tersebut
Etika
Diambil daripada perkataan Latin: Ethos, yang bermaksud adat atau
keperibadian (custom or character) Antara aspek utama
etika ialah "kehidupan baik", iaitu kehidupan yang bernilai atau
memuaskan, yang dianggap lebih penting daripada tingkah laku moral oleh banyak ahli
falsafah. Antara isu utama dalam etika ialah pencarian summum bonum,
iaitu "kebaikan yang terbaik". Tindakan yang betul dikatakan
mengakibatkan kebaikan terbaik, manakala tindakan tak bermoral dikatakan
menghalangnya
Mengikut Kamus Dewan, (2005: 401)
etika adalah prinsip moral atau akhlak atau nilai-nilai akhlak yang menjadi
pegangan seseorang individu atau sesuatu kumpulan (persatuan, pekerjaan dan
lain-lain). Adapun Institut Integriti Malaysia (2007 : 17) pula mendefinisikan
etika sebagai himpunan nilai dan moral yang menjadi piawai bagi tingkah laku
individu, organisasi dan profesyen.
Terdapat beberapa dimensi etika iaitu;
1. Pentaakulan moral
Melibatkan pemikiran dan
pertimbangan secara bebas. Perlakuan moral dikaitkan engan tingkah laku dan
tindakan individu terhadap sesuatu keputusan yang ditunjukkan dengan penuh
perasaan tanggung jawab, tetapi mengikut kemampuan
2. Perasaan moral
Ialah emosi dan kehalusan perasaan
individu yang mengandungi sentimen, empati, simpati, prihatin, belas kasihan,
altruistik dan murah hati
Perbezaan
moral dan etika:
Moral dirujuk atau dikaitkan dengan
tingkah laku yang benar-benar dilakukan. Manakala Etika merujuk kepada
pengajian tentang perangai dan tingkah laku dan juga merujuk kepada sejumlah
sistem ataupun peraturan/undang-undang yang dikaitkan dengan sesuatu kerjaya
Etika
dan moral mengikut Islam
Persoalan tentang peraturan dan
penilaian tingkah laku manusia terhadap dirinya dan makhluk yang lain hanya
akan dapat dijelaskan dengan nyata apabila diketahui dan ditubuhkan status dan
kedudukan manusia di dalam alam ini dan hubungannya dengan makhluk lain.
Samalah jika kita ingin menyatakan apakah pendirian dan kelakuan seseorang
terhadap sesuatu benda yang ada padanya, maka kita seharusnya mengetahui apakah
status hubungan orang itu dengan benda itu. Jika benda itu dipunyai oleh orang
lain maka status orang itu hanya sebagai penyimpan amanah dan mesti berkelakuan
yang sewajarnya iaitu sebagai penjaga bukan sebagai pemilik dan tidak boleh
menggunakannya . Jika benda itu miliknya maka dia bolehlah menggunakan
sepenuhnya.
Dalam Islam sebelum dinyatakan
apakah kelakuan dan tindak tanduk yang dianggap baik bagi seseorang manusia
terhadap dirinya dan orang lain dan benda-benda dalam alam ini, maka mesti
dinyatakan terlebih dahulu apakah kedudukan statusnya didalam alam ini dan
hubungan dengan benda-benda yang ada di sekelilingnya. Islam menyatakan bahawa
manusia diciptakan oleh Tuhan dengan dua status:
1) Sebagai ciptaan yang dipunyai oleh Tuhan
yang dengan itu harus patuh,akur dengan segala peraturan yang telah ditetapkan
oleh Tuhan sebagai Pencipta dan Pemiliknya, yang akhirnya ia akan dikembalikan
kepada Tuhan untuk disoal tentang kepatuhannya terhadap peraturan itu. Status
manusia begini dikenali sebagai “abdullah” iaitu hamba atau milik Tuhan dan
2) Sebagai “khalifah” iaitu wakil Tuhan
bagi melaksanakan segala hukum Tuhan diatas dunia ini untuk memanfaatkan
dirinya dan juga manusia, makhluk dan benda-benda yang lain di dunia ini.
Oleh itu segala perlakuan, tindak
tanduk dan apa sahaja yang membantu ke arah menepati dan memenuhi dua status
dan peranan manusia itu, dianggap sebagai baik, benar dan patut, dan oleh itu
penuh bermoral dan beretika. Apakah kegiatan yang tercakup didalam dua tugas
dan peranan seorang manusia yang harus dipenuhinya didalam kehidupannya dialam
ini yang tercakup didalam kelakuan bermoral dan beretika mulia? Untuk
mengetahui jawapan itu terlebih dahulu harus diketahui apakah hakikat kejadian
manusia itu sendiri.
Berdasarkan penelitian didalam
al-Quran dan hadith, ilmuan-ilmuan Islam merumuskan bahawa manusia diciptakan
melalui dua unsur iaitu unsur jasmani dan rohani yang bersatu didalam satu
kesatuan. Unsur jasmani ialah berasal dari tanah yang zahiriah yang dilahirkan,
membesar, menjadi tua yang akan hancur sesudah mati. Manakala unsur rohani
ialah unsure yang tidak berjisim yang halus iaitu unsur yang bersumberkan
hembusan secara langsung daripada Roh Kudus Tuhan yang kekal (immortal) dan
akan meneruskan kehidupan sesudah mati dan akan kembali kepada Penciptanya
Etika Perniagaan
Etika
perniagaan adalah prinsip-prinsip moral yang standard kelakuan perniagaan
yangditerima oleh komuniti peniaga dan dunia perniagaan. Ia merupakan satu set
nilai dan peraturan yang merangkumi peraturan yang baik atau buruk di dalam
operasi perniagaan. Pada kebiasaannya pihak kerajaan, orang ramai, pesaing dan
individu menentukan apa yang boleh diterima umum. Sebagai contoh, seorang
usahawan yang beretika pada kebiasaannya adalah seorang yang jujur dan amanah. Pada
8 November 1983, Etika Amalan Perniagaan Malaysia (EAPM) telah dilancarkan oleh
Menteri Perdagangan dan Perindustrian Malaysia.
Etika ini
merupakan usaha kerajaan untuk menimbulkan satu kesedaran di kalangan para
peniaga supaya mempunyai tanggungjawab moral dan sosial. Etika ini diwujudkan
kerana desakan pergerakan yang menyatakan terhadap peningkatan berbagai amalan
yang tidak sihat ,contohnya perkhidmatan yang tidak memuaskan dan pembaziran
barangan dalam pasaran.Etika perniagaan adalah penting kerana ia akan
menyesuaikan perniagaan dengan nilai dan jangkaan masyarakat. Usahawan dan
perniagaan dijangka mematuhi Akta danUndang-undang tempatan.
Selain
daripada peraturan dan akta perniagaan, keputusan beretika dapat menguatkan
perhubungan dan kepercayaan dalam dunia perniagaan.Keputusan perniagaan yang
tidak beretika bukan sahaja menghilangkan kepercayaan pelanggan tetapi juga
melemahkan perniagaan di kemudian hari kelak. Contoh keadaan perniagaan yang
tidak beretika adalah seperti sesetengah penjual yang mengenakan harga yang
berlainan terhadap pelanggan yang berlainan. Ini biasa berlaku di pasar malam
atau kedai runcit. Ini dikatakan kurang beretika dan dilarang oleh
undang-undang.
Etika Perniagaan dari Perspektif
Al-Quran
Di samping memberi galakan kepada
umat Islam untuk menceburkan diri dalam perniagaan, al-Quran juga menetapkan
beberapa peraturan dan etika yang mesti dipatuhi oleh umat Islam dalam menjalankan
aktiviti perniagaan mereka. Ini bertujuan supaya tidak berlakunya penipuan,
ketidakadilan, penganiayaan dan sebagainya yang akhirnya akan membawa kepada
keruntuhan ekonomi dan mengancam kesejahteraan masyarakat seluruhnya. Antara
peraturan-peraturan dan
etika penting yang terpancar
daripada pengajaran al-Quran ini adalah seperti berikut:
i) Niat ikhlas
ii) Tidak terlibat dengan amalan riba
iii) Saling redha-meredhai
iv) Menjauhi semua unsur penipuan
v) Memenuhi dan menunaikan akad
(kontrak)
vi) Al-'Adl(Keadilan)
vii) Amanah
viii) Istiqamah
ix) Menjauhi pembaziran
x) Utamakan
Kebersihan Rohani dan Jasmani
xi) Mengamalkan Sifat al-Ta'awun
xii) Bersopan
Santun
xiii) Menepati Masa