PERBANDINGAN ETIKA BARAT DAN TIMUR

Bahagian ini akan menerangkan perbandingan persepsi terhadap budaya etika perniagaan yang diamalkan oleh organisasi perniagaan besar di beberapa negara barat dan juga negara-negara timur dan Asia. Kajian terperinci ke atas budaya etika dalam organisasi dari empat negara Anglo-Saxon (USA, Kanada, United Kingdom dan Australia) mencadangkan, terdapat beberapa kesamaan dalam negara-negara ini tentang persepsi yang menyumbang kepada budaya etika perniagaan (Ardichvili dan Jondle, 2009). Negara-negara Anglo-Saxon ini kerapkali dikumpulkan bersama bagi tujuan kajian perbandingan merentasi budaya seluruh dunia, memandangkan negara-negara ini berkongsi warisan budaya dan secara amnya lebih rapat antara satu sama lain dalam dimensi skala kepelbagaian budaya.
Walau bagaimanapun, kajian perbandingan ke atas etika perniagaan menunjukkan bahawa persepsi terhadap ‘apa yang menyumbang kepada budaya etika perniagaan tidaklah dikongsi secara universal di seluruh dunia (Bailey dan Spicer,2007; Christie et al. 2003; Jackson 2001; Robertson et al. 2003,2008). Ini bermakna, terdapat perbezaan etika ketika menjalankan perniagaan di kalangan negara-negara barat, begitu juga di kalangan negara-negara timur.
Etika perniagaan lazimnya adalah berbeza di antara sesebuah negara. Perbezaan ini adalah akibat dari faktor amalan masyarakat setempat (budaya dan bangsa) dan konsep atau falsafah yang diterima oleh masyarakat setempat. Faktor-faktor lain yang turut mempengaruhi perbezaan ini ialah dari segi keadaan muka bumi (geografi), keagamaan, dan peraturan sesebuah kerajaan/pemerintah.

Ciri-ciri umum

1)    Prinsip
Bagi negara Timur / Asia, sebagai contoh ialah Jepun yang mengamalkan etika kerja berpandukan budaya tradisi yang diubahsuai mengikut masa, tempat dan keadaan. Manakala negara Timur Tengah seperti Arab Saudi, perlakuan perniagaannya berpandu kepada pandangan Islam, yang mana mengandaikan perlakuan manusia secara amnya dikawal oleh kesamaan nilai moral semula jadi. Marta et al. (2004) menegaskan bahawa “di Timur Tengah, terutama Egypt dan Arab Saudi, Islam merupakan sumber utama kepada undang-undang bertulis dan kebanyakan perundangan yang meliputi transaksi perniagaan.” (ms. 55)

Bagi negara Barat pula, falsafah ekonomi adalah berbentuk sekular, di mana agama dipisahkan. Begitu ramai ahli falsafah Barat yang menekankan soal teori dan konseptual, dan terbaru ialah teori yang di dasari oleh sains.


2)    Bentuk perhubungan
Negara-negara Timur, lebih mengamalkan bentuk perhubungan yang harmoni antara kumpulan pekerja dengan norma-norma yang telah dipersetujui antara mereka. Segala tindakan adalah lebih kepada ‘non-verbal action’ dan konsep pemahaman adalah tinggi. Sebagai contoh di Jepun, sekiranya seorang pekerja di arahkan untuk bertugas terus menerus (kerana kekurangan pekerja), dia akan bersetuju dan memahami bahawa adalah menjadi keutamaannya untuk mengutamakan kepentingan syarikat. Dan dia adalah hak milik syarikat. Tindakan ‘non-verbal’ ini dipersetujui oleh Koehn yang secara spesifik menyediakan contoh amalan perniagaan, mencadangkan jika anda ingin berurusan dengan ahli perniagaan dari Cina, mereka cenderung bergantung pada penilaian tidak formal dan lebih memilih kepada perjanjian tidak formal individu dan penilaian peribadi dari rakan kongsi yang boleh dipercayai.

Bagi negara barat pula, pekerja di sana sangat tinggi mengamalkan budaya individu, oleh sebab itu mereka lebih terbuka untuk menyatakan sesuatu dan kerap menyatakannya. Perlakuan bersifat individu ini menyebabkan kurangnya harmoni antara kumpulan. Sekiranya seorang pekerja Amerika dan berbangsa kulit putih diminta kerja terus menerus, kebarangkalian untuk menolak tetap wujud. Dia akan membangkitkan isu hak pekerja dan ganjaran adalah utama.

3)    Pengamalan etika perniagaan
Negara-negara Timur / Asia – syarikat-syarikat di negara ini akan mengeluarkan kod etika perniagaan masing-masing, tetapi pengamalan / pematuhan kepada kod etika ini bukanlah kerana isu hukuman, tetapi wujud unsur ajaran agama, budaya dan moral yang diterapkan dalam diri dan juga dalam kumpulan.
Sebagai contoh, kebanyakan artikel-artikel memetik bahawa ahli-ahli perniagaan Cina mengamalkan etika perniagaan yang kuat dipengaruhi oleh ajaran Confucianisme. Sebagai contoh, lp (2003), ketika membincangkan peranan etika dalam kemajuan pesat perniagaan teroka di Cina, menunjukkan  CEO dalam organisasi telah menggunakan nilai Confucian, seperti Ren, I, Li, dan Chi (belas kasihan, kesesuaian, norma dan kebijaksanaan) dengan sengaja membentuk budaya korporat dengan ciri unik karakter kaum Cina. (ms. 68)

Bagi negara Barat pula, kod etika akan dikeluarkan, dan pematuhan adalah kerana isu hukuman, mereka merasakan isu perlanggaran kod etika itu adalah masalah kritikal dan penyediaan kod etika itu lebih bersifat untuk pematuhan undang-undang.

4)    Membuat keputusan
Pengurus di negara Timur / Asia cenderung kepada situasi apabila membuat keputusan tentang etika. Berdasarkan kajian oleh Nanako (1997), adalah dicadangkan bahawa pengurus Jepun lebih bertindak kepada situasi apabila proses membuat keputusan tentang etika. Negara Jepun amat menekankan kepentingan harmoni (wa). Ini membawa kepada “penekanan ke atas ………situasi beretika” dalam masyarakat Jepun (Chung et al.), di mana penekanan ke atas keharmonian kumpulan telah menyingkirkan pencarian nilai mutlak, dan kesannya, tanggungjawab individu adalah melebihi kepatuhan kepada norma kumpulan.

Berbanding negara Barat pula, proses membuat keputusan tentang etika adalah lebih tegar. Di Amerika, proses membuat keputusan adalah kurang kepada situasi. Mereka merasakan polisi syarikat tentang etika perniagaan adalah amat penting dalam menentukan keputusan tentang etika.





ETIKA PERNIAGAAN ISLAM

 Antara ciri-ciri etika perniagaan Islam ialah: 

1. Jujur. Seorang peniaga atau sebuah perniagaan tidak akan menipu para pelanggan mereka. Mereka bercakap apa yang benar dan menyatakan kekurangan barangan jika ada, sebaliknya tidak menyembunyikannya.Peniaga yang jujur juga menjual barangan yang baik-baik sahaja dan tidak menjual sesuatu yang sudah rosak atau sudah tidak boleh dipakai lagi tanpa pengetahuan pembeli.Umpama menjual buah, mereka sama-sekali tidak mencampur-adukkan dengan buah-buah yang buruk bersama dengan yang baik. 

2. Tidak mementingkan diri sendiri. Sebuah perniagaan yang baik bukan hanya mahu keuntungan semata-mata. Hakikatnya berniaga adalah salah satu cabang usaha yang mulia kerana ia memenuhi kehendak dan keperluan manusia. Dari asas kefahaman itulah, usahawan atau peniaga yang beretika lebih mementingkan kesenangan orang lain.Tidaklah bermakna tidak perlu untung jika beretika, tetapi selain mendapat keuntungan, para pelanggan juga mendapat manfaat yang baik daripada barang yang dijual tersebut.

 3. Menjual barang yang halal sahaja. Di dalam Islam, salah satu aspek yang diutamakan ialah barangan yang bermanfaat, bersih atau dalam bahasa yang mudah, bukan sesuatu yang membahayakan.Halal ini bukan hanya untuk orang Islam semata-mata, tetapi ia amat sesuai untuk semua manusia di dunia ini kerana ia menjaga manusia daripada kemelaratan diri dan jiwa. Maka, para peniaga yang beretika perlulah menjual atau meniagakan sesuatu yang bermanfaat sahaja dan jangan sesekali melibatkan diri dengan perniagaan yang haram di sisi Agama. Contohnya menjual dadah, barangan curi, makanan yang jelas diharamkan oleh Agama dan apa sahaja yang membahayakan para pembeli. 

4. Tiada unsur judi, riba, meragukan atau perkara merugikan sebelah pihak. Sebuah perniagaan yang mempunyai etika yang baik ialah tidak mengenakan apa-apa faedah (bunga/riba) kepada para pelanggannya, bahkan memberikan kemudahan yang bersesuaian. Dalam aspek yang lain pula contohnya seperti harga. Seorang peniaga yang baik sama-sekali tidak cuba meletakkan harga yang tidak masuk akal atau dalam bahasa yang lain, harga yang mencekik darah. 

5. Tidak memonopoli. 

Perkara ini amat ditegah di dalam Islam.Jika mengikut etika perniagaan yang baik, seorang peniaga tidak harus memonopoli sesuatu barangan. Sebaliknya Islam menggalakkan saling bantu membantu di antara satu sama lain. Contoh monopoli di sini ialah seperti sebuah perniagaan menggunakan segala kuasa yang ada pada mereka untuk menaikkan harga, atau menyalahgunakan kekuatan yang mereka ada untuk menyekat orang lain melakukan sesuatu yang sama seperti mereka. Akhirnya, hanya mereka sahaja yang untung dan orang lain hanya dieksploitasi sewenangnya. 

Di dalam perniagaan, hubungan yang wujud bukan hanya peniaga dan pembeli, malah peniaga dengan peniaga yang lain juga perlu menjalinkan satu hubungan yang baik. Bersaing secara baik dan saling membantu jika peniaga yang lain menghadapi masalah.


ETIKA PERNIAGAAN JEPUN


Jepun dan Ekonomi Global membentangkan perspektif pelbagai budaya etika perniagaan global dengan penekanan khusus pada pandangan Jepun dari sudut pandangan budaya Barat dan ekonomi , majoriti kerja adalah oleh ulama Asia, memberi gambaran sejarah fenomena agama, sains dan budaya yang tertumpu untuk mewujudkan etika moden perniagaan Jepun. Perspektif daripada sosioekonomi , sosiologi, kontrak sosial dan etika perniagaan digunakan menyumbang kepada analisis isu-isu moral. 

Pendekatan baru Jepun untuk sains moral, Moralogy , diperkenalkan dan implikasinya terhadap fenomena seperti sistem keiretsu akan diterokai. Serentak dengan itu, ahli etika Barat yang terkenal meninjau peranan bahasa moral dan implikasi etika Kantian dan pendekatan contractarian untuk membangunkan standard moral sejagat. Kerana Jepun adalah kuasa besar ekonomi , adalah penting untuk memahami budaya yang tersembunyi ekonomi, etika kerja, dan cara berfikir dalam perniagaan. Hasil daripada integrasi faktor-faktor sejarah , seperti Shintoisme , Buddha, Confuctianism dan sains Barat moden dan teknologi. 

Etika Perniagaan : Jepun dan Ekonomi Global menyediakan analisis falsafah dan antropologi fikiran ekonomi Jepun , berlepas dari pendekatan stereotaip sebelumnya. Perbincangan teori berdasarkan teori kontrak sosial dibentangkan untuk membina norma etika dengan aktiviti silang budaya untuk aktiviti ekonomi multinasional. Dari itu pendirian yang universal, cadangan-cadangan praktikal dibentangkan kepada transnationalize sistem keiretsu dan institusi-institusi ekonomi Jepun yang lain . Adat resam yang berbeza antara negara dan bangsa menyebabkan cita rasa dan gelagat pembelian juga berbeza. 

Sebagai contoh: Penduduk Jepun yang sudah biasa dengan makanan tradisional tidak dapat membiasakan din i dengan makanan Barat menyebabkan syarikat multinasional Barat sukar menembusi pasaran di Jepun Empat bulatan hubungan perniagaan Kumpulan wujud di semua peringkat, tetapi di Jepun terdapat empat gelang sepusat yang merangkumi mereka semua. Cincin ini , dari dalaman untuk luar , adalah: keluarga , felo , Jepun dan dunia. Orang Jepun dan organisasi mungkin menyifatkan etika yang berbeza atau amalan moral untuk sesebuah kumpulan. 

Perniagaan juga menggunakan empat cincin untuk menggambarkan sifat urusan perniagaan mereka. Bulatan keluarga terdiri daripada rakan kongsi perniagaan yang paling sepadan , manakala bulatan rakan-rakan adalah terdiri daripada syarikat-syarikat silang saham induk, pelanggan tetap , bank , peniaga rakan-rakan dan sebagainya. Setiap ahli adalah di bawah arahan khas untuk mengekalkan keseimbangan antara faedah kepada kumpulan itu dan bayaran yang terhutang kepadanya. Jika syarikat tidak menawarkan manfaat yang cukup untuk mengimbangi hutangnya kepada kumpulan, ia dibuang daripada kumpulan. Ketiga adalah bulatan Jepun. Dalam bulatan ini, etika bulatan rakan-rakan sebahagian besarnya digantikan dengan prinsip persaingan bebas. Pesaing , syarikat yang tidak berkaitan , pemegang saham biasa dan sebagainya semua termasuk dalam bulatan ini. Bulatan terakhir adalah semua pesaing lain di seluruh dunia. Walaupun "keadilan" dan "tanggungjawab sosial" menjadi sebahagian daripada agenda etika perniagaan syarikat-syarikat Jepun, makna istilah-istilah ini perlu difahami dalam konteks pendekatan Jepun yang tersendiri dengan etika. Di Jepun, etika dileraikan dengan dimensi agama (dua persekitaran normatif) dan dimensi sosial (rangka bulatan sepusat). Persekitaran normatif, dipengaruhi oleh Konfusianisme, agama Buddha, dan kepercayaan-kepercayaan tradisional dan moden Jepun, menekankan bahawa bukan sahaja individu tetapi juga kumpulan mempunyai semangat mereka sendiri (numen) yang disambung kepada realiti muktamad. 

Rangka kerja bulatan sepusat membolehkan ejen moral memohon peraturan etika yang berbeza untuk bulatan masing-masing. Dinamik ini dimensi agama dan sosial membawa kepada pandangan yang berbeza daripada kedua-dua individu dan syarikat-syarikat dari yang dominan di Barat. Teori asal etika adalah berasal daripada teori keperibadian mulia.Aristotle mengatakan bahawa adalah suatu keperluan insan untuk mempraktikkan teori keperibadian mulia dalam segala urusan demi melancarkan urusan sehariannya.

Teori ini juga menekankan konsep 'the golden mean' iaitu mencari kebaikan dalam keadaan keseimbangan diantara keinginan ini agar tidak melampau dalam setiap perilaku. Sebagai contoh, sikap ingin membantu orang adalah baik, tetapi tidak lah perlu sehingga digadai kesemua harta kita sama sekali. Moral pula secara umumnya kita mengandauikan sebagai nilai jati dalam diri setiap manusia yang sememangnya ada.namun begitu, intepretasi yang pelbagai bagi setiap manusia sering berlaku dan terjadilah percanggahan nilai moral mengikut setiap peradaban, agama dan bangsa.