Bahagian ini akan
menerangkan perbandingan persepsi terhadap budaya etika perniagaan yang
diamalkan oleh organisasi perniagaan besar di beberapa negara barat dan juga
negara-negara timur dan Asia. Kajian terperinci ke atas budaya etika dalam
organisasi dari empat negara Anglo-Saxon (USA, Kanada, United Kingdom dan
Australia) mencadangkan, terdapat beberapa kesamaan dalam negara-negara ini
tentang persepsi yang menyumbang kepada budaya etika perniagaan (Ardichvili dan
Jondle, 2009). Negara-negara Anglo-Saxon ini kerapkali dikumpulkan bersama bagi
tujuan kajian perbandingan merentasi budaya seluruh dunia, memandangkan
negara-negara ini berkongsi warisan budaya dan secara amnya lebih rapat antara
satu sama lain dalam dimensi skala kepelbagaian budaya.
Walau bagaimanapun, kajian
perbandingan ke atas etika perniagaan menunjukkan bahawa persepsi terhadap ‘apa
yang menyumbang kepada budaya etika perniagaan tidaklah dikongsi secara universal di seluruh dunia (Bailey dan
Spicer,2007; Christie et al. 2003; Jackson 2001; Robertson et al. 2003,2008).
Ini bermakna, terdapat perbezaan etika ketika menjalankan perniagaan di kalangan
negara-negara barat, begitu juga di kalangan negara-negara timur.
Etika perniagaan lazimnya
adalah berbeza di antara sesebuah negara. Perbezaan ini adalah akibat dari
faktor amalan masyarakat setempat (budaya dan bangsa) dan konsep atau falsafah
yang diterima oleh masyarakat setempat. Faktor-faktor lain yang turut
mempengaruhi perbezaan ini ialah dari segi keadaan muka bumi (geografi),
keagamaan, dan peraturan sesebuah kerajaan/pemerintah.
Ciri-ciri
umum
1) Prinsip
Bagi
negara Timur / Asia, sebagai contoh ialah Jepun yang mengamalkan etika kerja
berpandukan budaya tradisi yang diubahsuai mengikut masa, tempat dan keadaan.
Manakala negara Timur Tengah seperti Arab Saudi, perlakuan perniagaannya
berpandu kepada pandangan Islam, yang mana mengandaikan perlakuan manusia
secara amnya dikawal oleh kesamaan nilai moral semula jadi. Marta et al. (2004)
menegaskan bahawa “di Timur Tengah, terutama Egypt dan Arab Saudi, Islam
merupakan sumber utama kepada undang-undang bertulis dan kebanyakan perundangan
yang meliputi transaksi perniagaan.” (ms. 55)
Bagi
negara Barat pula, falsafah ekonomi adalah berbentuk sekular, di mana agama
dipisahkan. Begitu ramai ahli falsafah Barat yang menekankan soal teori dan
konseptual, dan terbaru ialah teori yang di dasari oleh sains.
2) Bentuk perhubungan
Negara-negara
Timur, lebih mengamalkan bentuk perhubungan yang harmoni antara kumpulan
pekerja dengan norma-norma yang telah dipersetujui antara mereka. Segala
tindakan adalah lebih kepada ‘non-verbal action’ dan konsep pemahaman adalah
tinggi. Sebagai contoh di Jepun, sekiranya seorang pekerja di arahkan untuk bertugas
terus menerus (kerana kekurangan pekerja), dia akan bersetuju dan memahami
bahawa adalah menjadi keutamaannya untuk mengutamakan kepentingan syarikat. Dan
dia adalah hak milik syarikat. Tindakan ‘non-verbal’ ini dipersetujui oleh
Koehn yang secara spesifik menyediakan contoh amalan perniagaan, mencadangkan
jika anda ingin berurusan dengan ahli perniagaan dari Cina, mereka cenderung
bergantung pada penilaian tidak formal dan lebih memilih kepada perjanjian
tidak formal individu dan penilaian peribadi dari rakan kongsi yang boleh
dipercayai.
Bagi
negara barat pula, pekerja di sana sangat tinggi mengamalkan budaya individu,
oleh sebab itu mereka lebih terbuka untuk menyatakan sesuatu dan kerap
menyatakannya. Perlakuan bersifat individu ini menyebabkan kurangnya harmoni
antara kumpulan. Sekiranya seorang pekerja Amerika dan berbangsa kulit putih
diminta kerja terus menerus, kebarangkalian untuk menolak tetap wujud. Dia akan
membangkitkan isu hak pekerja dan ganjaran adalah utama.
3) Pengamalan etika perniagaan
Negara-negara
Timur / Asia – syarikat-syarikat di negara ini akan mengeluarkan kod etika
perniagaan masing-masing, tetapi pengamalan / pematuhan kepada kod etika ini
bukanlah kerana isu hukuman, tetapi wujud unsur ajaran agama, budaya dan moral
yang diterapkan dalam diri dan juga dalam kumpulan.
Sebagai
contoh, kebanyakan artikel-artikel memetik bahawa ahli-ahli perniagaan Cina
mengamalkan etika perniagaan yang kuat dipengaruhi oleh ajaran Confucianisme.
Sebagai contoh, lp (2003), ketika membincangkan peranan etika dalam kemajuan
pesat perniagaan teroka di Cina, menunjukkan
CEO dalam organisasi telah menggunakan nilai Confucian, seperti Ren, I,
Li, dan Chi (belas kasihan, kesesuaian, norma dan kebijaksanaan) dengan sengaja
membentuk budaya korporat dengan ciri unik karakter kaum Cina. (ms. 68)
Bagi
negara Barat pula, kod etika akan dikeluarkan, dan pematuhan adalah kerana isu
hukuman, mereka merasakan isu perlanggaran kod etika itu adalah masalah
kritikal dan penyediaan kod etika itu lebih bersifat untuk pematuhan
undang-undang.
4)
Membuat keputusan
Pengurus
di negara Timur / Asia cenderung kepada situasi apabila membuat keputusan
tentang etika. Berdasarkan kajian oleh Nanako (1997), adalah dicadangkan bahawa
pengurus Jepun lebih bertindak kepada situasi apabila proses membuat keputusan
tentang etika. Negara Jepun amat menekankan kepentingan harmoni (wa). Ini
membawa kepada “penekanan ke atas ………situasi beretika” dalam masyarakat Jepun
(Chung et al.), di mana penekanan ke atas keharmonian kumpulan telah menyingkirkan
pencarian nilai mutlak, dan kesannya, tanggungjawab individu adalah melebihi
kepatuhan kepada norma kumpulan.
Berbanding
negara Barat pula, proses membuat keputusan tentang etika adalah lebih tegar.
Di Amerika, proses membuat keputusan adalah kurang kepada situasi. Mereka
merasakan polisi syarikat tentang etika perniagaan adalah amat penting dalam
menentukan keputusan tentang etika.
ETIKA PERNIAGAAN
ISLAM
Antara ciri-ciri etika perniagaan Islam ialah:
1. Jujur. Seorang peniaga atau sebuah perniagaan tidak akan menipu para
pelanggan mereka. Mereka bercakap apa yang benar dan menyatakan kekurangan
barangan jika ada, sebaliknya tidak menyembunyikannya.Peniaga yang jujur juga
menjual barangan yang baik-baik sahaja dan tidak menjual sesuatu yang sudah
rosak atau sudah tidak boleh dipakai lagi tanpa pengetahuan pembeli.Umpama
menjual buah, mereka sama-sekali tidak mencampur-adukkan dengan buah-buah yang
buruk bersama dengan yang baik.
2. Tidak mementingkan diri sendiri. Sebuah
perniagaan yang baik bukan hanya mahu keuntungan semata-mata. Hakikatnya
berniaga adalah salah satu cabang usaha yang mulia kerana ia memenuhi kehendak
dan keperluan manusia. Dari asas kefahaman itulah, usahawan atau peniaga yang
beretika lebih mementingkan kesenangan orang lain.Tidaklah bermakna tidak perlu
untung jika beretika, tetapi selain mendapat keuntungan, para pelanggan juga
mendapat manfaat yang baik daripada barang yang dijual tersebut.
3. Menjual
barang yang halal sahaja. Di dalam Islam, salah satu aspek yang diutamakan
ialah barangan yang bermanfaat, bersih atau dalam bahasa yang mudah, bukan
sesuatu yang membahayakan.Halal ini bukan hanya untuk orang Islam semata-mata,
tetapi ia amat sesuai untuk semua manusia di dunia ini kerana ia menjaga
manusia daripada kemelaratan diri dan jiwa. Maka, para peniaga yang beretika
perlulah menjual atau meniagakan sesuatu yang bermanfaat sahaja dan jangan
sesekali melibatkan diri dengan perniagaan yang haram di sisi Agama. Contohnya
menjual dadah, barangan curi, makanan yang jelas diharamkan oleh Agama dan apa
sahaja yang membahayakan para pembeli.
4. Tiada unsur judi, riba, meragukan
atau perkara merugikan sebelah pihak. Sebuah perniagaan yang mempunyai etika
yang baik ialah tidak mengenakan apa-apa faedah (bunga/riba) kepada para
pelanggannya, bahkan memberikan kemudahan yang bersesuaian. Dalam aspek yang
lain pula contohnya seperti harga. Seorang peniaga yang baik sama-sekali tidak
cuba meletakkan harga yang tidak masuk akal atau dalam bahasa yang lain, harga
yang mencekik darah.
5. Tidak memonopoli.
Perkara ini amat ditegah di dalam
Islam.Jika mengikut etika perniagaan yang baik, seorang peniaga tidak harus
memonopoli sesuatu barangan. Sebaliknya Islam menggalakkan saling bantu
membantu di antara satu sama lain. Contoh monopoli di sini ialah seperti sebuah
perniagaan menggunakan segala kuasa yang ada pada mereka untuk menaikkan harga,
atau menyalahgunakan kekuatan yang mereka ada untuk menyekat orang lain
melakukan sesuatu yang sama seperti mereka. Akhirnya, hanya mereka sahaja yang
untung dan orang lain hanya dieksploitasi sewenangnya.
Di dalam perniagaan,
hubungan yang wujud bukan hanya peniaga dan pembeli, malah peniaga dengan
peniaga yang lain juga perlu menjalinkan satu hubungan yang baik. Bersaing
secara baik dan saling membantu jika peniaga yang lain menghadapi masalah.
ETIKA PERNIAGAAN JEPUN
Jepun dan
Ekonomi Global membentangkan perspektif pelbagai budaya etika perniagaan global
dengan penekanan khusus pada pandangan Jepun dari sudut pandangan budaya Barat
dan ekonomi , majoriti kerja adalah oleh ulama Asia, memberi gambaran sejarah
fenomena agama, sains dan budaya yang tertumpu untuk mewujudkan etika moden
perniagaan Jepun. Perspektif daripada sosioekonomi , sosiologi, kontrak sosial
dan etika perniagaan digunakan menyumbang kepada analisis isu-isu moral.
Pendekatan baru Jepun untuk sains moral, Moralogy , diperkenalkan dan
implikasinya terhadap fenomena seperti sistem keiretsu akan diterokai. Serentak
dengan itu, ahli etika Barat yang terkenal meninjau peranan bahasa moral dan
implikasi etika Kantian dan pendekatan contractarian untuk membangunkan
standard moral sejagat. Kerana Jepun adalah kuasa besar ekonomi , adalah
penting untuk memahami budaya yang tersembunyi ekonomi, etika kerja, dan cara
berfikir dalam perniagaan. Hasil daripada integrasi faktor-faktor sejarah , seperti
Shintoisme , Buddha, Confuctianism dan sains Barat moden dan teknologi.
Etika
Perniagaan : Jepun dan Ekonomi Global menyediakan analisis falsafah dan
antropologi fikiran ekonomi Jepun , berlepas dari pendekatan stereotaip
sebelumnya. Perbincangan teori berdasarkan teori kontrak sosial dibentangkan
untuk membina norma etika dengan aktiviti silang budaya untuk aktiviti ekonomi
multinasional. Dari itu pendirian yang universal, cadangan-cadangan praktikal
dibentangkan kepada transnationalize sistem keiretsu dan institusi-institusi
ekonomi Jepun yang lain . Adat resam yang berbeza antara negara dan bangsa
menyebabkan cita rasa dan gelagat pembelian juga berbeza.
Sebagai contoh:
Penduduk Jepun yang sudah biasa dengan makanan tradisional tidak dapat membiasakan
din i dengan makanan Barat menyebabkan syarikat multinasional Barat sukar
menembusi pasaran di Jepun Empat bulatan hubungan perniagaan Kumpulan wujud di
semua peringkat, tetapi di Jepun terdapat empat gelang sepusat yang merangkumi
mereka semua. Cincin ini , dari dalaman untuk luar , adalah: keluarga , felo ,
Jepun dan dunia. Orang Jepun dan organisasi mungkin menyifatkan etika yang
berbeza atau amalan moral untuk sesebuah kumpulan.
Perniagaan juga menggunakan
empat cincin untuk menggambarkan sifat urusan perniagaan mereka. Bulatan
keluarga terdiri daripada rakan kongsi perniagaan yang paling sepadan ,
manakala bulatan rakan-rakan adalah terdiri daripada syarikat-syarikat silang
saham induk, pelanggan tetap , bank , peniaga rakan-rakan dan sebagainya. Setiap
ahli adalah di bawah arahan khas untuk mengekalkan keseimbangan antara faedah
kepada kumpulan itu dan bayaran yang terhutang kepadanya. Jika syarikat tidak
menawarkan manfaat yang cukup untuk mengimbangi hutangnya kepada kumpulan, ia
dibuang daripada kumpulan. Ketiga adalah bulatan Jepun. Dalam bulatan ini,
etika bulatan rakan-rakan sebahagian besarnya digantikan dengan prinsip
persaingan bebas. Pesaing , syarikat yang tidak berkaitan , pemegang saham
biasa dan sebagainya semua termasuk dalam bulatan ini. Bulatan terakhir adalah
semua pesaing lain di seluruh dunia. Walaupun "keadilan" dan
"tanggungjawab sosial" menjadi sebahagian daripada agenda etika
perniagaan syarikat-syarikat Jepun, makna istilah-istilah ini perlu difahami
dalam konteks pendekatan Jepun yang tersendiri dengan etika. Di Jepun, etika
dileraikan dengan dimensi agama (dua persekitaran normatif) dan dimensi sosial
(rangka bulatan sepusat). Persekitaran normatif, dipengaruhi oleh
Konfusianisme, agama Buddha, dan kepercayaan-kepercayaan tradisional dan moden
Jepun, menekankan bahawa bukan sahaja individu tetapi juga kumpulan mempunyai
semangat mereka sendiri (numen) yang disambung kepada realiti muktamad.
Rangka
kerja bulatan sepusat membolehkan ejen moral memohon peraturan etika yang berbeza
untuk bulatan masing-masing. Dinamik ini dimensi agama dan sosial membawa
kepada pandangan yang berbeza daripada kedua-dua individu dan syarikat-syarikat
dari yang dominan di Barat. Teori asal etika adalah berasal daripada teori
keperibadian mulia.Aristotle mengatakan bahawa adalah suatu keperluan insan
untuk mempraktikkan teori keperibadian mulia dalam segala urusan demi
melancarkan urusan sehariannya.
Teori ini juga menekankan konsep 'the golden
mean' iaitu mencari kebaikan dalam keadaan keseimbangan diantara keinginan ini
agar tidak melampau dalam setiap perilaku. Sebagai contoh, sikap ingin membantu
orang adalah baik, tetapi tidak lah perlu sehingga digadai kesemua harta kita
sama sekali. Moral pula secara umumnya kita mengandauikan sebagai nilai jati dalam
diri setiap manusia yang sememangnya ada.namun begitu, intepretasi yang
pelbagai bagi setiap manusia sering berlaku dan terjadilah percanggahan nilai
moral mengikut setiap peradaban, agama dan bangsa.